BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, September 29, 2009

Benarlah...Hidayah itu Milik Allah

'Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama (Islam) : Sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang salah. Kerana itu barangsiapa yang ingkar kepada Thaghut dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah memegang tali yang amat kuat yang tidak akan putus. Dan Allah Maha Mendengar Lagi Maha Mengetahui' [ Al Baqarah :256 ]

' Barangsiapa yang Allah mahukan dirinya itu mendapat kebaikan,nescaya kan difahamkan tentang dirinya akan Agama ' [ HAdis riwayat Al - Bukhari dan Muslim ]

Sungguh, benarlah..hidayah itu milik mutlak Allah. Rasa sungguh terharu dan sebak bila mendapat tahu ( baru2 ni ke open house Dr.Razali a.k.a my lecturer..dpt tahu from her daughter a.k.a my senior ) one of my lecturer kat UiTM dulu dah convert Islam..Subhanallah..unbelieveable..rasa sebak sangat.

Listed below, some of the memory with Mdm..

I.

She's very kind person..and kami sangat rapat..maybe sebab umur dia yang tak terlalu jarak.. time tu 28 tahun..Saya memanggilnya Mdm.Judith..( saya sangat2 ingin tahu nama Islamnya ). Saya masih ingat, kami menjadi semakin close ketika handle trip ke Serawak untuk subjek Wood Based Technology, 30% is from Industrial Trip ( even certain students je yang buat kerja,semua carry mark dapat lebih kurang sama..huhu). Memang kami, ( refers to the trip's community) bekerja keras untuk trip ini..ditambah pula terdapat hal yang unexpected berlaku pada tiket flight kami. ( my friend yang uruskan urusan pembelian tiket kena tipu..duit deposite flight kami RM260++ / person melayang..yang lagi terkilannya, dia deal ngan someone yang dia kenal..someone yang ada bau2 bacang ngan dia). Saya masih ingat ketika itu discuss pasal hal ini di Blok E, saya duduk di tempat paling belakang ( sebab tak boleh terima hal ni terjadi..kami try the best to make sure that semua plan berjalan smoothly..tup2..terjadi perkara mcm ni ). Setelah berbincang, lecturers (Mdm Judith, Miss Azrena + Dr.Ashari) bagi 2 kata putus. .a) If ada money, semua orang boleh bayar untuk new flight ticket, trip akan di proceed memandangkan semua tempat yang ingin dilawati telah bersetuju untuk menerima lawatan kami. OR b) Industrial trip still proceed, but choose area2 Selangor and the carry mark will deduct !! Oh no, memang saya menangis time tu ( haha..only me yg crying...ye la..perit jerih nak menjayakannya, Allah sahaja yang tahu..lagipun saya sorang yang xde sumber kewangan..memang syahdu la time tu..) N I still remember when both of them, mdm n miss, come to me n hug me..they try to pujuk me..n after tu, kami teruskan jugak trip tu. Alhamdulillah, everything berjalan lancar walau ada peristiwa hitam. And I got A for this subject.


Serawak Culture Village


II.

Mdm n me pernah handle satu lawatan ke Cameron Highland ( fyi, i'm the vice president of the course club ). Memang saya selalu ke bilik mdm, buat call, taip surat, print surat, google internet, n bincang perkara berkaitan. Itu membuatkan kami lebih rapat.


Trip ke Donghwa Fibreboard, Nilai.

III.

We ( society ) juga terlibat untuk handle dinner..2 semester berturut-turut. .Part ni memang banyak berbincang..keluar cari barang..survey tempat dinner..call catering..prop..buat kad..call Alumni..perbelanjaan..bus..n mdm memang banyak membantu in term of idea, transport, n support.


Dinner 2007..mdm..me..k.nadia.


IV.

And I'm glad to help u mdm during the Science and Technology Exhibition..kami diberi tugasan untuk menjaga aktiviti di 'corner' masing2..part paling susah adalah nak cari aktiviti yang nak dibuat..kami google n refers kat buku2..tapi mdm ni graduate from oversea..so idea dia memang banyak...n I still remember bila kita bekerja siapkan booth sampai pukul 1 pagi..and Mdm selalu ambil n hantar ke kolej..tq mdm..

S n T exhibition @ Dewan Sri Budiman, UiTM.

V.

And mdm is my lecturer for these subjects : Environmental Protection + Technical Drawing + CAD/CAM. Mdm mmg lecturer yang sistematik, caring pasal students, willing nak fahamkan students..n energetic type..most of her subject, boleh la score.

VI.

Mdm dah belanja berbuka puasa 2 kali pada Ramadhan yang berbeza..terharu sesangat..tapi mdm mmg type yang hormat pada Islam..contoh,tengah kelas tetiba azan..mdm akan stop kejap. N I still remember kat Serawak, mdm yang timing masa untuk kami solat.

Right now, mdm dah fly ke U.K untuk sambung PhD. Saat entry ini ditulis, air mata ku tak henti2. Ya Allah, sungguh besar kuasa Mu. Allah dah susun segalanya.

To mdm, if u read this entry, ketahuilah yang saya rasa sangat bersyukur atas nikmat hidayah ini. pernah suatu ketika, my parents remind me ( sebab bila diaorg call, saya selalu bersama mdm )..jangan terlalu rapat dgn org Kristian, mereka ada agenda tersendiri. Tapi saya fikir +ve.. Insyaallah, Allah will protects me.

Moga Allah limpahkan segala rahmat + nikmat Islam + nikmat Iman kepada madam.

Moga Allah permudahkan urusan PhD mdm.

Moga Allah kurniakan kebahagian bersama keluarga kepada mdm.

Moga Allah sinarkan nur Islam kepada orang2 yang terdekat dengan mdm.

Maaf, saya jarang bercerita pasal Islam..unless mdm tanya.

Maaf, saya tak mengajak mdm mendekati Islam, tapi saya cuba tunjuk shahsiah yang baik pada mdm..( walau pun tak baik sepenuhnya..but i try )

May Allah bless us..forever.

P/s : Sorry for bad quality of edited pictures..



4 comments:

cik tukang karut said...

tumpang terharu..bertambah lg sorg saudara seIslam.. semoga tidak berkurang.. risau ngn kes2 murtad yg mcm dh jd perkara biasa skarang nih. v_v

Aisyah Humaira said...

Mayyah, murtad sekarang lain..
Nama Islam, perangai sama je ngan non Muslim..
Dunia akhir zaman.

Mardhiah S said...

eh eh! k/aisyah amik kos ape? kat donghwa fibreboard ramai senior korea kerja kat situ :)

Aisyah Humaira said...

oh ye ke? org korea kerja kat Malaysia or org Malaysia kerja kat korea? kat korea donghwa lagi besar kan? plan nak buat trip ke sana..next year..